امروز چهارشنبه 23 آبان 1397

ساختمان پزشکان

زمان انتشار: بدون تاریخ  

بـهترین سبـزی ها بـرای سلامتی ما

تمام سبزیجاتی که خداوند آفریده است برای سلامتی بدن سودمند هستند اما در بین آن‌ها بعضی را برترین‌ها می‌نامیم. کلم برگ، بروکلی، هویج، کدو تنبل، اسفناج و … طلایه‌داران سلامتی‌اند.

مصرفف میوه و سبزی جات

فواید میوه و سبزیجات

در این مقاله ده مورد از این برترین‌ها را معرفی می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم این سبزیجات را در برنامه‌ی غذایی هر روز خود بگنجانید تا ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای بدنتان تأمین شود. پس پیش به سمت سلامتی سبزیجاتی.

 هویج

عکس هویج

هویج دارای بیشترین مقدار ویتامین A یا بتاکاروتن می‌باشد. این ویتامین برای رشد سلولی، قوه‌ی بینایی و همچنین داشتن پوستی زیبا لازم است.
از این گذشته هویج سرشار از پکتین است. این فیبر حلال می‌تواند مقدار کلسترول خیلی را کم کردن دهد.
پیشنهاد می‌کنیم از هر فرصتی برای مصرف هویج استفاده کنید.

 بروکلی

کلم بروکلی خاصیت کلم بروکلی

متخصصان تغذیه بیشترین مطالعات را روی بروکلی انجام داده‌اند. بروکلی منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین C ، بتاکاروتن، ویتامین B9 یا همان فولات و پتاسیم است که خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کم کردن می‌دهند.
بروکلی همچنین دارای موادی از قبیل ایندول هاست که با سرطان‌ها مقابله می‌کنند.
سولفورفان و ایزوتیوسیانات ها و بقیه ی مواد گوگردی موجود در آن سبب تحریک ترشح آنزیم‌هایی می‌شود که قادراند با سرطان مقابله و عوامل ایجاد کننده‌ی سرطان را خنثی کنند. بروکلی دارای رنگدانه ای به نام لوتئین نیز هست که با سرطان کولون و زوال ماکولای چشم مقابله می‌کند.


 گل کلم

کلم، گل کلم و تمام سبزیجات چلیپایی مثل شلغم، تربچه و… سرشار از ویتامین C و ویتامین B9 و همچنین مواد گوگردی ضدسرطان (مواد گوگردی موجود در بروکلی) اند.
این سبزیجات از ابتلا به سرطان‌هایی از قبیل سرطان کولون و سرطان روده‌ی راست پیشگیری می‌کنند.

 

 

 کدو حلوایی

کدو حلوایی

خاصیت کدو حلوایی

کدو حلوایی سرشار از بتاکاروتن است. هرچه گوشت این کدو تیره تر باشد مقدار بتاکاروتن آن بیشتر و خاصیت آنتی اکسیدانی آن بالاتر است.
کدو حلوایی همچنین دارای ویتامین C و B، پتاسیم، منیزیم و فیبرهای به ویژه حلال است که می‌تواند سوخت و ساز چربی‌ها را بهتر کرده و مقدار کلسترول خون را پایین بیاورد.

اسفناجخاصیت اسفناج

اسفناج همانند بقیه ی سبزیجات برگ سبز مانند کاهو، کلم چینی و …منبع مواد محافظتی است.
این سبزیجات دارای مقدار خیلیی ویتامین C،  ویتامین B9 و بتاکاروتن و همچنین سرشار از فیبرها و مواد معدنی‌اند.
رنگدانه های موجود در این سبزیجات(لوتئین، اگزانتین)  با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. از این گذشته این سبزیجات دارای مقدار اندکی اسیدهای چرب امگا3 هستند که برای سلامت قلب و عروق سودمند است.


حبوباتخاصیت حبوبات

عدس، لوبیاها، نخود و بقیه ی حبوبات دارای مقدار خیلیی فیبرهای حلال و غیر حلال و ویتامین B اند.
حبوبات همچنین دارای مواد معدنی مثل منیزیم، پتاسیم و فمسافرتاند. در این دنیای متنوع مقدار قابل ملاحظه‌ای پروتئین‌های گیاهی و گلوسیدها نیز وجود دارد.


 پیاز، سیر و موسیرخاصیت پیاز، سیر، موسیر

پیاز، سیر و موسیر به خاطر دارا بودن مواد گوگردی و ترکیبات خاص بقیه یی که دارند برای سلامت قلب و عروق سودمنداند.
مصرف منظم این مواد غذایی سبب جریان بهتر خون و به این ترتیب سبب کم کردن کلسترول و فشار خون بالا می‌شود. همچنین این سبزیجات دارای خاصیت ضدباکتریایی و ادرار آور اند.

 سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین سرشار از بتاکاروتن است که از ابتلا به برخی سرطان‌ها از قبیل سرطان معده، پانکراس، دهان و لثه پیشگیری می‌کند. این ماده‌ی غذایی همچنین سرشار از پتاسیم است که فشار خون را پایین می‌آورد، ویتامین B6 موجود در آن از بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند و  ویتامین C آن سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

پوست سیب زمینی شیرین سرشار از فیبرهای غیر حلال است و اگر این ماده‌ی غذایی با پوست مصرف شود برای رفع یبوست سودمند است.
سیب زمینی شیرین سرشار از اسید فرولیک است که با سرطان و ایدز مقابله می‌کند. همچنین این سیب زمینی دارای رنگ دانه‌هایی است که از ابتلا به سرطان و بیماری‌های چشم پیشگیری کرده و استرول های گیاهی آن مقدار کلسترول خون را پایین می‌آورد.


 فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای جزو آن دسته از سبزیجاتی است که سرشار از ویتامین C و همچنین بتاکاروتن و رنگدانه های فلاوونوئیدها است.
این مواد با ارزش با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند و همین امر سبب کم کردن خطر ابتلا به سرطان می‌شود.

 

 

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی رنگ قرمزش را مدیون رنگدانه‌ی لیکوپن است و درست به علت داشتن همین رنگدانه از ابتلا به بیماری پروستات پیشگیری می‌کند.

این رنگدانه در دست آوردات بقیه یی که از گوجه فرنگی درست کردن می‌شود نیز وجود دارد مثل سس قرمز و کچاپ. بقیه ی مواد تشکیل دهنده‌ی گوجه فرنگی مانند اسید کلروژنیک و اسید فرولیک و همچنین ویتامین C و بتاکاروتن موجود در آن در فرایند سینرژی یا هم افزایی شرکت می‌کنند.

اندروید lg مولفیکس