امروز چهارشنبه 23 آبان 1397

ساختمان پزشکان

زمان انتشار: بدون تاریخ  

خوراکی های خیلی زیاد سودمند برای سلامت قلب

خوراکی های فوق العاده برای سلامتی قلب

در این قسمت پنج خوراکی که برای سلامتی دسبرچسباه قلبی – عروقی خیلی زیاد سودمند است با توضیح و علت معرفی می کنیم.

۱- انواع توت ها:
محققان معتقدند که آنتی اکسیدانهای موجود درانواع توت سبب از بین رفتن کلسترول ldl(چربی بد) می شود. همان طور که می دانید این نوع کلسترول در دیواره رگهای خونی رسوب کرده و سبب بروز بیماری های قلبی و سکته می شود. همچنین ثابت شده که این نوع میوه از نظر مقدار آنتی اکسیدان موجود در مقایسه با ۴۰ نوع میوه و سبزی بقیه ی رتبه اول را دارد. آنتی اکسیدان ها سبب خنثی شدن تولیدات فرعی ناشی از سوخت و ساز (رادیکال های آزاد) می شود که این مواد نقش تاثیرگذاری در بروز سرطان و بیماری های مرتبط با افزودن سن دارد. آنتوسیانین نوعی آنتی اکسیدان است که مقدار زیاد در توت سیاه، تمشک سیاه، انگور فرنگی(مویز) و انگور قرمز وجود دارد و نقش تاثیرگذاری در حفظ سلامت بدن دارد.
بنابر این پیشنهاد می شود که هر روز ۱ فنجان از انواع توت ها مصرف شود.

۲- ماهی آزاد:
ماهی آزاد سرشار از اسید چرب امگا ۳ است که چربی سودمند برای بدن می باشد. سایر ماهی های چربی همچون ماهی آزاد، ماهی ماکرل، شاه ماهی و ساردین نیز به مقدار کافی از این اسید چربی سودمند بهره مند هستند. این نوع چربی سبب خطر ابتلا به بیمار های قلبی و کم کردن تری گلیسیرید خون می شود.( چربی خون نقش تاثیرگذاری در بیماری های قلبی و دیابت دارد.)
بعلاوه اسید چرب امگا۳ مانع عریانه شدن خون بوسیله پلاکت خونی یا بلوکه شدن پلاکت ها در دیواره رگ ها می گردد.
بنابر این پیشنهاد می شود که در وعده غذای هفبرچسبی خود حداقل دو وعده خوراک ماهی را بگنجانید.

۳- پروتئین سمتا:
این منبع غذایی نیز حاوی اسید چرب امگا ۳، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی سودمند است و جایگزین شایستهی برای گوشت قرمز می باشد، با این تفاوت که حاوی فیبر بیشتر و چربی کمتر است. پژوهشات نشان می دهد که مصرف این ماده ، به همراه پیروی از یک رژیم غذایی کم چرب کمک تاثیرگذاری به کم کردن کلسترول خونی می نماید. در واقع افرادی که از انواع غذاهای کم کردن دهنده کلسترول استفاده می کنند دقیقا مانند افرادی که به مدد داروها برای رسیدن به این هدف بهر ه مند می شوند ، موفق خواهند بود.
بنابراین پیشنهاد می شود که روزانه حداقل ۱ انس(۲۸ گرم)از این ماده پروتئینی بهره مند شوید.

۴- اسفناج:
این سبزی برگی شکل تیره و سبزیجاتی مشابه آن مثل کلم برگ، چغندر برگی و کلم بروکلی حاوی مقدار زیاد ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایی است که نقش تاثیرگذاری در عدم بروز بیماری های قلبی دارد.همچنین منبعی شایسته از اسید چرب امگا ۳ و استر فولیک اسید می باشد که سبب کم کردن مقدار آمینو اسید همو سیستئین (فاکتوری تاثیرگذار در بروز بیماری های قلبی ) می شود.
بنابر این پیشنهاد می شود که روزانه یک فنجان از این نوع سبزیجات استفاده گردد.

۵- بلغور یا حریره جودوسر:
خوردن نیم فنجان از این خوراک روزانه نقش تاثیرگذاری در کم کردن کلسترول و کنترل وزن بدن در حد ایده آل دارد. برای اینکه این ماده غذایی حاوی ۱۳۰ کالری انرژی و ۵ گرم فیبر می باشد. که این فیبر نقش تاثیرگذاری در کم کردن کلسترول خون ایفا می نماید. از بقیه ی مزایای این ماده غذایی این است که فرد را تا مدت هنگام خیلیی سیر نگه می دارد.
حریره جو دو سر و سایر حبوبات خالص مثل گندم، جو، ارزن و کوینولا و برنج غیر کشاورزی نیز سبب کم کردن خطر ابتلا به دیابت می شود که خود فاکتوری خطر زا برای بیماری های قلبی است.
مقدار مصرف پیشنهادی برای این ماده غذایی، ۲۱ تا ۲۸ گرم در روز است .

اندروید lg مولفیکس