امروز سه شنبه 22 آبان 1397

ساختمان پزشکان

زمان انتشار: بدون تاریخ  

مساله بیدار شدن کودکان در نیمه های شب

somurtuk_thumb[7]

نصف شب  که درخواب عمیق هستید ناگهان متوجه صدا یا تکان بدن خود می شوید. ابتدا تلاش می کنید به آن اعتنایی نکنید اما باز تکرار می شود. شما به ناچار چشم های خود را باز می کنید و می بینید فرزندتان بالای سرتان ایستاده است و می گوید: «نمی توانم بخوابم». اگر این مساله برایتان خیلی زیاد ناخوشایند است و نمی توانید تحمل کنید، با ما همراه باشید

برای چه کودکان دبستانی نیمه های شب از خواب بیدار می شوند؟ برای چه کودک من در طول شب درست نمی خوابد؟ این سوالی است که شاید بیشتر اولیا از خود می پرسند. اما باید بدانید بیدار شدن در نیمه های شب یکی از بخش های طبیعی چرخه خواب هنگام شب است. اما افراد خوش خواب می دانند چطور بعد از بیدار شدن، دوباره بهتر بخوابند. اما متاسفانه کودکان مدرسه ای هنوز این مهارت را پیدا نکرده اند. به عبارت بقیه ی، اگر کودکی برای خوابیدن به اولیا خود یا وسایل بقیه یی نیاز دارد، احتمالا در نیمه های شب نیز از خواب بیدار می شود.

حتی کودکانی که خواب بهتری دارند نیز از مساله بیدار شدن در نیمه های شب جدا نمی باشدند. دلواپسی های رایج این سن کودکان همانند دعوت نشدن به تولد همکلاسی خود، نگرفتن نمره شایسته در امتحان روز پیش، اضطراب از مرگ، بلاهای طبیعی  و .. می تواند آنها را از خواب بیدار کند. کابوس دیدن نیز علت بقیه یی برای بیدار شدن در نیمه شب است. اتفاق های غیر معمول بقیه ی همچون مسافرت، بیماری یا عوض شدن ساعت خوب نیز در شب بیدار شدن های کودک بی تاثیر نمی باشدند.

ماجراهای پیش از خواب را محدود کنید.

برخی از کودکان خیلی سخت می خوابند و برای خواب خود به شما، داستان یا عروسک هایشان نیاز دارند. مساله از همین جا شروع می شود: کودکی که برای خواب خود حتما به چیزی یا کسی نیاز دارد اگر نیمه شب بیدار شود بدون آن وسایل یا اولیا خود نمی تواند دوباره بخوابد. راه حل: از روش ها یا وسایلی که کودک در نیمه های شب به آنها دساضطرابی نخواهد داشت برای خواباندن ابتدای شب کودک پرهیز کنید. تلاش کنید فضای خواب شب کودک را همچون نیمه شب درست کنید تا به همان شرایط بخوابد. مثلا اگر همه برای چهغ های خانه را خاموش می کنید، هنگام خواب کودک در ابتدای شب نیز همه را خاموش کنید. بعلاوه، زمانی پیش از خوابیدن او اتاق را ترک کنید، اگر او نیمه شب بیدار شود از اینکه شما را در کنار خود نبیند تعجب نخواهد کرد و می تواند بدون شما دوباره بخوابد.

در کارهای خود ثبات داشته باشید

برنامه ریزی کنید و روی انجام آن ثابت قدم باشید. هیچ چیز بدتر از این نمی باشد که شب کودک از خواب بیدار شود و شما را نیز از خواب بی خواب کند. تلاش کنید در این موقعیت او را در کنار خود نخوابانید. اگر این کار را – حتی یک یا دوبار در هفته –  انجام دهید آسوده خاطر باشید که کودک یاد می گیرد و این کار مدام تکرار می شود. با اینکه سخت است، اما از رختخواب بلند شوید و او را تا تخت خودش راهنمایی کنید و او را ببوسید و دوباره به جای خود بازگردید. این کار را هر چند باری که لازم است تکرار کنید تا کودک به شرایط عادت کند. برای رفع خسبرچسبی فردای این گونه شب ها احتمالا باید حسابی قهوه های تلخ بنوشید تا بتوانید تا آخر شب انرژی داشته باشید. اگر کودک بیمار است یا خواب بد دیده است، شاید تصور کنید می توانید این قانون را در هم بشکنید. اما این کار را انجام ندهید. یا دست کم، اجازه ندهید در تخت شما بخوابد و شما به اتاق او بروید.

مساله را با یکبقیه ی حل کنید

کودکی که مدرسه می رود آن قدر بزرگ هست که اضطراب های بی منطق و تخیلی خود را از بین ببرد. البته این به این مفهوم نمی باشد که کودک از این مسایل نهراسد و اذیت نشود. کودکان 5 تا 8 ساله خیلی زیاد خیلی دچار اضطراب و وحشت می شوند. به همین علت، اولیا باید ساعاتی در روز را به صحبت در مورد دلواپسی های کودک اختصاص دهند و از او در مورد اضطراب هایش بپرسید و تا حد امکان او را آرام و متقاعد کنید که مسالهی نمی باشد.

تشویق کردن

پاداش و جایزه می تواند روشی تاثیرگذار برای جسورت دادن به کودک برای تمرین کردن روشهایی برای رهایی از کابوس های شبانه باشد. شاید برخی از اولیا تصور کنند با این کار به کودک خود رشوه می دهند. اما خوابیدن کودک در تخت خود و به موقع خوابیدن او کار دشواری است پس چندان هم بد نمی باشد که با جایزه های کوچک او را تشویق کنیم این کار را انجام دهد. برای این منظور می توانید مثلا یک تقویم دیواری درست کردن کنید و هر شبی که کودک به موقع و در تخت خود خوابید از خودش بخواهید آن تاریخ را در تقویم علامت بزند و زمانی 5 شب پشت سر هم این کار را تکرار کرد، یک جایزه کوچک که خیلی دوست داشته باشد به او بدهید. هر چه تعداد این شب ها بیشتر شود، جایزه را بزرگ تر کنید. این کار را تکرار کنید تا کودک به خوابیدن در تخت خود و بیدار نشدن در نیمه های شب عادت کند.

نظر او را نیز بپرسید

برای بهبود وضعیت خواب کودک، هنگام برنامه ریزی برای خانواده، از او نیز نظرخواهی کنید. خیلی از کودکان به امید اینکه صبح به آغوش اولیا خود پناه ببرند در رختخواب خود باقی می مانند. مثلا اگر در بحث های خود از خواستید که تا 7 صبح در رختخواب خود بماند و او روی ساعت 5 اصرار داشت، می توانید روی ساعت 6 با هم به توافق برسید. اگر کودک هنوز نمی تواند ساعت بخواند، می توانید با برچسب یا علامت ساعت مورد نظر را روی ساعت اتاق او مشخص کنید تا موقعی عقربه به آن علامت رسید، می تواند از اتاق خارج شود.

توافق کردن

با کودک توافق کنید که می تواند به اتاق شما بیاید اما نمی تواند روی تخت شما بخوابد. به کودک خود بگویید مثلا می تواند اگر خواست روی زمین برایش جا پهن کنید و او در اتاق شما بخوابد. بعد از چند هفته خود کودک از این وضعیت خسته می شود و به اتاقش باز می گردد.

اندروید lg مولفیکس